­

krajinou10

Dnes má meniny : Soňa Zajtra : Miroslav Pozajtra : Vieroslava

cvo

P6423Múzeum nemeckého námorníctva vo Wilhelmshavene ukazuje vývoj nemeckého vojenského námorníctva od roku 1848. Bolo založené v roku 1998 a je v súkromnom vlastníctve. Nemecké technické múzeá sa vo veľkej miere venujú zbraniam a vojenské lode su najväčšie zbrane aké kedy človek vyrobil. 

Múzeum sa nachádza v bývalej dielni Scheibenhof postavenej v roku 1888, jednej z najstarších dochovaných dielní bývalej cisárskej lodenice. Táto pamiatkovo chránená budova sa nachádza v spojovacom prístave, starej časti námorného prístavu, neďaleko mosta cisára Wilhelma. V bezprostrednej blízkosti sa nachádza plážová promenáda South Beach, ktorá je súčasťou zóny voľného času.

Toto námorné múzeum som mal už niekoľko rokov na zozname múzeí, ktoré určite stoja za návštevu. Obzvlášť zaujímavé sú samozrejme lode, ktoré by si človek mohol nerušene popozerať zblízka. Nemecké technické múzeá sa vo veľkej miere venujú zbraniam a vojenské lode su najväčšie zbrane aké kedy človek vyrobil.
V rámci hesla „Ľudia, obdobia, lode“ ukazuje Múzeum nemeckého námorníctva takmer 160-ročnú históriu nemeckých námorných síl, ich úlohy a osudy. K múzeu je pripojená vonkajšia plocha s rozlohou približne 3 000 m².
Začíname ponorkou U10. Každý, kto kedy bol v ponorke, vie, aký je to malý priestor. Malá chodbička obklopená potrubím, káblami, všelijakými prístrojmi, podľa toho, kde sa práve nachádzate. Oceľový kolos s hmotnosťou 495 ton neunikne pozornosti žiadneho návštevníka. Turisti vchádzajú jedným otvorom, vystupujú druhým, nedá sa obiehať, ak niekto stojí, stoja všetci. A tu si musí človek predstaviť tie desiatky mladých mužov v tomto priestore zavretých na niekoľko mesiacov a desiatky metrov pod vodou... Nuž nie je to moja prvá ponorka, ale už tretia ale táto je nejaká naozaj pomenšia. U10 bola totiž pôvodne postavená pre použitie v Baltskom mori. V rokoch 1967 až 1993  slúžila v Kieli a neskôr v Eckernförde v Baltskom mori. Jej 22-členná posádka mala chrániť Nórske pobrežie. Keď sa operačné oblasti nemeckého námorníctva po zjednotení stále viac posúvali, relatívne malá loď už nespĺňala požiadavky nových operačných oblastí. A tak bola vyradená z prevádzky a skončila v múzeu.  Posúvam sa ďalej na loď, ktorá ma zaujíma najviac.
Jedným z vrcholov návštevy múzea je prehliadka najväčšej nemeckej vojnovej lode v múzeu, raketového torpédoborca MÖLDERS, ktorý bol vyradený z prevádzky v roku 2003. Prehliadka vás vedie cez štyri paluby a poskytuje pohľad na život a prácu na palube. Vo videoinštalácii sa  vyjadrujú aj bývalí členovia posádky. Minulý rok oslávila táto vojenská loď 50 rokov existencie a pri tejto príležitosti sa stretla na jej palube úplne prvá posádka z roku 1969.
Aj na hladinových plavidlách je málo miesta. Ak však všetci návštevníci nasledujú označené smery prehliadky, žiadna zápcha nehrozí. Aj v tomto tesnom priestore musela prebiehať služba a ostatný život. Neznesie žiadne porovnanie s modernými výletnými loďami s ich luxusom a širokými chodbami. Torpédoborec je pomenovaný po leteckom ese z II. sv. vojny. Plukovník Mölders sa stal prvým pilotom v histórii, ktorý prekonal hranicu 100 zostrelov, samozrejme v Luftwafe. Paradoxne loď, ktorá nesie jeho meno bola postavená koncom šesťdesiatich rokov v USA v Maine. Na lodi dlhej 134 metrov slúžilo 334 mužov. Za 33 rokov a 245 dní služby MÖLDERS preplával celkom 675 045 námorných míľ a na jeho veliteľskom mostíku sa vystriedalo 17 kapitánov. Torpédoborec je menšia vojnová loď schopná plavby veľkou rýchlosťou, so silnou raketovou, hlavňovou a torpédovou výzbrojou. Torpédoborec MÖLDERS naozaj dokázal plávať rýchlosťou až 35 námorných uzlov (približne 65 km/h.).
Sprievodná výstava predstavuje vývoj bezpečnostnej politiky počas 34 rokov prevádzky lode. Človek sa tu stretáva s najmodernejšou dobovou analógovou technológiou. Radary, navigácie, zbraňové systémy, dnes v dobe digitálu už toto vyzerá a funguje úplne inak.
Mínolovka WEILHEIM je ďalšou atrakciou vonkajšej časti múzea. Nie je náhoda, že prvými loďami, ktoré si Spolkové námorníctvo nechalo vyrobiť v nemeckých lodeniciach, boli odmínovacie lode. Nespočetné množstvo morských mín z predchádzajúcich dvoch svetových vojen ohrozovalo civilnú lodnú dopravu. Zároveň však v konflikte studenej vojny zohrávali hlavnú úlohu míny. Výrazne by sa to odohralo v Baltskom mori, ktoré by bolo kvôli svojej veľkosti obzvlášť citlivé na zamínovanie. Potom bola loď v prevádzke až do roku 1995.
Stála expozícia v historickej budove múzea vás pozýva na vzrušujúcu cestu časom cez rušnú históriu Nemecka a jeho námorných síl. Okrem vojenských reálií, ako sú uniformy, zvony, vlajky, mostné vybavenie a obrazy, sa tu nachádza aj rozsiahla zbierka modelov rôznych nemeckých námorných lodí.
V roku 2010 bola stála výstava kompletne prepracovaná pri zachovaní hesla „ľudia, obdobia, lode“. V troch epochách teraz ukazuje históriu nemeckých námorných síl v politickom, sociálnom a kultúrnom kontexte. Chronologická prehliadka začína  19. storočím, potom sa zaoberá dejinami námorníctva v období svetových vojen a nakoniec končí dejinami námorníctva v aliancii NATO, ktorá je príbehom oboch Nemeckých námorníctiev v studenej vojne, ako aj história dnešného nemeckého námorníctva až do súčasnosti.
Múzeum navštívi približne 100 000 návštevníkov ročne.
Ešte pár slov o cestovaní autom alebo viac menej o parkovaní. Parkovacích miest v blízkosti múzea je dosť, ale najmä keď je pekné počasie, tak sa rýchlo obsadia návštevníkmi promenády. Po moste cisára Wilhelma, ktorý bol postavený v rokoch 1905 až 1907, môžete namiesto odbočenia doľava do múzea odbočiť vpravo na Fliegerdeich. Je tu viac možností parkovania. Je to len pár minút chôdze.

Vstupné
Dospelí 12,50 EUR

Otváracia doba
Od 1. apríla do 31. októbra denne od 10  do 18
Od 1. novembra do 31. marca denne od 10 do 17
Zatvorené 24. decembra



Nájdi si cestu
    Show the options
štart :
 alebo 
Cieľ      :
 alebo 

zdroje:www.marinemuseum.de

galapagos222

Krajinou.sk © 2008-2019 krajinou(zavináč)gmail.com
GDPR

­