­

krajinou10

Múzeum dopravy BAPriznávame sa bez mučenia, o tomto múzeu sme nemali ani potuchy. Za poľahčujúcu okolnosť nám slúži, že múzeum je relatívne nové a teda v našich školských časoch sme ho spoznať nemohli, sme už predsa len staršie štruktúry. Múzeum totiž vzniklo až na konci minulého storočia, presnejšie v roku 1999 ako výsledok úsilia nadšencov zhromažďujúcich už od 70-tych rokov historické zariadenia, dokumentujúce vývoj železničnej i cestnej dopravy.

Spoluprácou Železníc SR a Veterán klubu Bratislava vzniklo múzeum so zameraním na dopravu pod záštitou Slovenského technického múzea Košice.
 Múzeum sa nachádza v priestoroch koľajiska prvej bratislavskej stanice parostrojnej železnice z 19. storočia a priľahlých skladoch. Historické budovy sú opravené. Priestory sú dôstojným stánkom pre zbierky vozidiel. Sú to bývalé budovy skladov a sú unikátne a dokresľujú duch železničnej dopravy, pretože sú v priemyselnom tzv. Železničnom slohu, s typickým tehlovým prevedením, s kamennými prvkami a s piliermi nesúcimi strechu. K dispozícii sú dve haly a vonkajší areál bývalej stanice, na ktorom sa nachádzajú parný žeriav a pluh, výber parných, motorových a elektrických rušňov, nákladných vozňov a špeciálnych koľajových vozidiel slovenských železníc.a ďalšie exponáty železničnej expozície. Bohužiaľ v čase našej návštevy bol vstup na koľajisko z neznámych dôvodov zakázaný.
Časť prvej haly, na ľavo od vstupu, je vyhradená expozícii železničnej signálnej, zabezpečovacej a oznamovacej techniky, zariadení pre údržbu trate, rovnošatám a ďalším predmetom z histórie železničnej dopravy na území Slovenska. Expozíciu železníc dopĺňa dioráma dopravnej kancelárie, zbierka rôznych návestných pomôcok a ďalšie exponáty ako: dištančné návestidlo z konca 19.st. signalizačné telefónne zariadenia, dobové osvetľovacie telesá, plynové lampy, rádioprijímače, figuríny v historických železničiarskych uniformách. Ďalej je to motorová drezina Tatra a historická šľapacia drezina.
Pravá strana haly bude zaujímať predovšetkým priaznivcov predvojnových automobilov. Široké zastúpenie tu má Tatra s typmi 12, 57 alebo 57 Sport. Zaujímavým exponátom je tiež sivá Praga Piccolo, respektíve Praga Golden v pred-renovačnom stave. Modely západoeurópskych automobiliek zastupuje Fiat 500 Topolino, niekoľko Mercedesov alebo nádherný žltý De Dion. Až z USA pricestoval na Slovensko vzorne zrenovovaný Ford T alias plechová Lizinka. V prednej časti haly už začínajú roky 50te-60te. Kývačka, Volga 21, detský bicykel Pionier mnohým pripomenie mladosť. Drobnosti vo vitrínach, ako sifónové fľaše, hračky, alebo nábytok vzbudzujú pravú nostalgiu.
Druhá výstavná hala je umiestnená za tou prvou a skrýva hneď niekoľko pokladov, ktoré majú v rodnom liste napísané ako miesto vzniku Bratislavu. Najrozmernejší je mikrobus Tatra 603 MB s motorom Tatry 603, vyrobený v roku 1961 v závode Tatra Bratislava. Z neskorších Bratislavských automobilových závodov (BAZ) pochádza dvojica úžitkových automobilov MNA 900 a MNA 1000. Hnedý prototyp MNA 900 sa chváli množstvom dielov zo Škody Favorit a dizajnom z pera Milana Biroša, výrazne modernejšie MNA 1000 vznikal v spolupráci so sovietskym Moskvičom tesne pred pádom komunistického režimu a za jeho návrhom stojí inžinier Mičík. Ten rovnaký pán sa po konci BAZ dal na výrobu vlastných automobilov pod značkou Mibra, pričom jeden z jeho projektov je k videniu vedľa  MNA. Model 2000 vznikol v roku 1997 a popri sanitnej úprave sa vyznačuje tiež motorom Ford a pohonom všetkých štyroch kolies.
Oproti prototypom sú umiestnené povojnové škodovky. Najstarším exponátom je model 1101 Tudor a cez Octaviu, Feliciu, 1000MB, 100 a 105 sa dostanete až ku kupé Garde, ktorých bolo v Bratislave vyrobených niekoľko stoviek. No a potom tu je prototyp Locust, čo je Garde s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies. No potom je tu "niečo" z NDR a trojkolesový Velorex.
Tieto dve výstavné haly ukrývajú takmer 100 automobilov, 25 historických motocyklov a nepreberné množstvo dobových technických doplnkov.
Vozidlá sú väčšinou pojazdné a pravidelne sa zúčastňujú veteránskych podujatí. Vystavené dopravné prostriedky zostávajú aj naďalej vo vlastníctve inštitúcií a súkromných zberateľov..
Výstava 100 rokov lodiarstva v Československu (dočasná výstava v termíne: od 27. novembra 2018 do 31. augusta 2019) pripomína stavby plavidiel na našom území, vysokoškolskú výučbu stavby lodí a dunajskej plavby. Výstava prezentuje najmä, ale nie len, stavbu lodí v Lodeniciach Komárno. Počas existencie lodeníc sa postavilo cez 2000 rôznych plavidiel. Pre vývoj, projektovanie aj stavbu lodí bola potrebná technická znalosť lodných inžinierov, ktorých vychovávala vtedy SVŠT, Strojnícka fakulta Bratislava. Za sto rokov sa veľa zmenilo - napr. technológia plavby zmenila vlečnú remorkáž na tlačnú, čo ovplyvnilo aj konštrukciu a pohon lodí.
Návštevníci okrem textov, obrazov-fotografií a artefaktov lodí uvidia aj množstvo veľkých modelov lodí. Na výstave je možné vidieť aj modely urobené v Slovenských lodeniciach ako napr. osobnú loď - jednu z najväčších riečnych lodí vôbec OL 400 VALERIJAN KUJBYŠEV, ďalej motorovú osobnú loď MOL 1575 KOMÁRNO, tlačný remorkér TR ARKUS a ďalšie. Stavbu lodí možno vidieť aj na množstve dokumentačných záberov.
 
Návštevnícke informácie:
Múzeum dopravy sa nachádza v priestoroch za budovou Riaditeľstva železničnej polície SR medzi Predstaničným námestím a Pražskou ulicou. Prístup je z nadchodu pre peších ponad Šancovú ulicu alebo šikmým nájazdom z rohu Šancovej a Pražskej ulice. Pred múzeom je parkovisko, parkuje sa zadarmo. Vstupné nie je možné platiť kartou. Najbližší bankomat je 350m (4min). Za fotografovanie sa dopláca 2€ k vstupnému.





Otváracie hodiny

Utorok - Piatok

  10:00 - 17:00

Sobota - Nedeľa

  10:00 - 17:00

Posledný vstup o 16:30

Pondelok - zatvorené

Vstupné: dospelý 4€




zdroje: wikipedia

­